"אות עברית חדשה" קטלוג תערוכה, חלק ג'

חלק ג' מתוך קטלוג התערוכה "אות עברית חדשה" אשר התקיימה בשנת 1984 בגלריה האוניברסיטאית של אונ' תל־אביב. אוצר התערוכה (ד"ר איתי תמרי) ואוצר הגלריה (ד"ר מרדכי עומר ז"ל) ניסו לסקר חלק מהגופנים החשובים שנוצרו עד תקופה זו.

ראו את שאר הקישורים לכל המאמרים והערכים שבקטלוג בחלק א'. התמונה למעלה של הטיפוגרפיה החקוקה במוזיאון רוקפלר ע"י אריק גיל, לקוחה מתוך הבלוג של יאנק יונטף.

בחלק זה יופיעו הקטעים על טוביה אהרוני (גופן "אהרוני"), אריק גיל ("גיל"), הנרי פרידלנדר ("הדסה").

אות עברית חדשה

חלק ג':

טוביה אהרוני

typobook_oi1_052

נולד בשנת 1909 ברדומסקו, פולין. סיים בית ספר לאמנות בפולין ובשנת 1932 עלה ארצה. בתחילה עסק כצבע וצייר שלטים למחייתו. עסק באיור ובציור שלטים ביריד המזרח בשנת 1936. לאחר מכן הקים יחד עם שותפו, בצלאל לוינסון, בית דפוס שעסק גם במתן שירותי עיצוב למוצרים מגוונים. עיצב בין השאר תוויות ומוצרים של חברות תמרוקים, משקאות, סמלים ודגלים. בשנת 1938 פרסם את האות שעיצב על בסיס האות הגרוטסקית "חיים". ב"אהרוני" כבד עוּגלוּ פינותיה של האות ועוּדנו מעט הזוויות החריפות שבבסיס האות. בשל כך הוגברה קריאותה של אות זו גם בגדלים קטנים. יתר המשקלים שנוספו לה מאוחר יותר אינם פרי עיצובו המקורי של אהרוני. בשנים האחרונות עסק בעיצוב אות נוספת שלא הגיעה לכלל מימוש סופי. נפטר בתל אביב בשנת 1981.

typobook_oi1_054

▲"אהרוני" כבד במגוון גדלים. יתר המשקלים לאות זו: קל ומוצר, עוצבו מאוחר יותר ואינם פרי עיצובו המקורי של טוביה אהרוני. מתוך "רשימת אותיות" בהוצאת בית ספר למקצועות הדפוס "הדסה", ירושלים.

typobook_oi1_055

אריק גיל

z-retrat-gill

[מקור התמונה]

typobook_oi1_056

נולד בשנת 1882 בברייטון, אנגליה. למד בבית הספר לאמנות צ'יצ'סטר והשתתף בשיעורי עיצוב וחקיקת אותיות אצל וו. ר. לת'אבי ואדוארד ג'ונסטון. בשנת 1901 חל בו שינוי אמונה קיצוני והוא נטבל בכנסיה הקאתולית והופך מאמין אדוק. ביצירתו המגוונת הותיר רישומי פחם, חיתוכי עץ ( למעלה מאלף יצירות), פסלים מאבן ועץ, תשעה סוגי אותיות שעיצב (מלבד האות העברית "גיל"), דגמי עיצוב שטרות כסף, בולים, מטבעות, דוגמאות לעיצוב ספרים וכן למעלה מתריסר ספרים אותם כתב – וביניהם ביוגראפיה מרתקת – אודות שאלות אמונה ודת שהטרידו אותו ודיונים בבעיות אמנות ואמונה, בהן התלבט כל חייו. נפטר בשנת 1940. בשנת 1932 הגיע ארצה, כמין "עליה לרגל" פרטית, וישב בירושלים. בהשפעת המושל הבריטי החל מתת עשרה תגליפים חקוקים באבן, הקבועים בקירות מוזיאון רוקפלר. כאן החל מתענין באות העברית והחל מעצב את האות העברית שלו שהופיעה בתגליפיו, בלא שהבין כלל את השפה או את עקרונות האות העברית. עיצובה הסופי של האות נעשה בידי ד"ר משה שפיצר, ובעזרתו של חותך האותיות אלפונסו איוסו, לאחר מות האמן, והם שנתנו לאות מוזרה זו בתולדות הטיפוגראפיה העברית את צורתה הסופית.

typobook_oi1_060

▲דף ההודעה אודות האות "גיל", שמקורה באותיות שסיתת האמן על קירות מוזיאון רוקפלר. אות זו חגיגית ובעלת אופי זר בתכלית, לא זכתה לאהדת המשתמשים. גם כיום, למעלה מעשרים שנים לאחר צאתה לאור – קשה למצוא דברי דפוס שהודפסו באות זו.

typobook_oi1_061

▲כותרות לאולמות שסיתת אריק גיל ושִמשו בבסיס עיצוב האות "גיל". בהשוואה לאות הלאטינית, ניכרת דוֹמוּתה בתגיה וביחסי הגודל של אותיותיה. ניכר בו, במעצב, שלא ירד לעומקם של ההבדלים בין "ד" ל"ר".

typobook_oi1_062

▲בשתי דוגמאות אלה ניכר עדיין שהאות העברית לא הגיעה בעת סיתותה לשלבי עיצוב סופיים. כך למשל, האות מ"ם סותתה בשתי הכתובות ביחסי גודל שונים (השגיאה שסותתה, מעידה על אי־הכרה של השפה ואולי גם על חוסר־הקפדה מספיק מצד המזמינים).

typobook_oi1_063

▲כתובות עבריות אלה כוסו בעת שהמקום נשלט בידי הירדנים, ורק לאחר מלחמת ששת הימים שבו ונחשפו מחדש.


הנרי פרידלנדר

הנרי פרידלנדר

[מקור התמונה – וויקיפדיה]

typobook_oi1_064

נולד בשנת 1904 בליון, צרפת. למד כשנתיים כשוליית סדר בברלין, והשתלם בעיקר בלימוד עצמי. אחר־כך קיבל את התואר "סדָּר מוסמך" באקדמיית הדפוס של לייפציג. עד שנת 1932, מועד עקירתו להולנד, עבד בכמה מבתי הדפוס הנודעים ביותר בגרמניה. בהולנד עבד בבית הוצאה לאור ותוך כדי כך עיצב עבודות נוספות. בשנת 1936 החל מלמד קליגראפיה וטיפוגראפיה. בשנת 1950 עלה ארצה ומאז מתגורר במוצא עילית. בארץ שימש כמנהל המגמה למקצועות הדפוס במרכז ברנדייס, מפעלי הדסה לחינוך מקצועי, ירושלים. כן לימד באקדמיה לאמנות "בצלאל". פרש לגמלאות בשנת 1970 והתמסר לעיצוב טיפוגראפי. את האות "הדסה" השלים לקראת חגיגות העשור למדינת ישראל. כמו־כן עיצב אותיות לשימוש במכונות כתיבה ובמדפסות מתוצרת חברת י.ב.מ. זכה בפרסים בין־לאומיים שונים על עבודתו הטיפוגראפית והעיצובית. תערוכות מעבודותיו נתקיימו באמסטרדם, 1947; ת"א וירושלים, 1973. זכה בפרסים בתערוכה העולמית בפריס, 1959; הטריאנלה של מילנו, 1954; תערוכת הסופרים הבין־לאומית בלייפציג, 1959; אמשטרדאם, 1950; ובפרס גוטנברג, 1971.

typobook_oi1_066

▲דוגמת כתיבת אות עברית משנת 1931. מימין ציור של האל"ף־בי"ת ומשמאל – נסיונות סידור טקט מקרי: פעם מיושר לימין ופעם בבלוק. למטה מוצגות דוגמאות של עיצוב כמעט סופי לאות "הדסה", על שלושת משקליה המקוריים: קל, כבד ונטוי. הגימ"ל עברה תיקון בעוביה ובהטייתה לשמאל; הפ"א הגבירה את השטח הלבן הכלוא בתוכה; הרגל האמצעית בשי"ן שינתה את הטייתה מצד לצד והת"ו נוסתה בכמה עיצובים: עם רגל מעוגלת וברגל ישרה.

typobook_oi1_067

▲עיצוב סדרת האותיות "הדסה" בשני צבעים. האותיות הכהות מצטרפות למלה ירושלים. משמאל למעלה: האות פ"א, שהיתה חתימתו המקוצרת של מעצב האות ולמטה הרימון, סמל יהודי מובהק שצורף לסדרת האותיות "הדסה" כעיטור מקורי.

typobook_oi1_068

▲דף הודעה על צאתה לאור של סדרת אותיות חדשה: "הדסה". למעשה לא נדפו בדף זה כל אותיות האל"ף־בית. לאחר צאת הדף לאור תוקנו כמה טעויות עיצוב, שופר מראה האות הכללי ובוטל משקל האות הנטויה. נדפס בהולנד, 1950.
*ראו חלק ד' של הקטלוג

typobook_oi1_069

▲הודעה לציבור על צאת האות "הדסה" בשני משקלים לאור. ירושלים. 1958.
*ראו חלק ד' של הקטלוג

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על "אות עברית חדשה" קטלוג תערוכה, חלק ג'

  1. פינגבאק: "אות עברית חדשה" קטלוג תערוכה, חלק א' | הלשכה לטיפוגרפיה עברית

  2. פינגבאק: מבצע פונטים 1950 ||| אותיות לפי משקל בעסקת הסדריה מ-1950 | קווים ונקודות

  3. פינגבאק: מבצע פונטים 1950 ||| אותיות לפי משקל בעסקת הסדריה מאמצע המאה שעברה | קווים ונקודות

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s