קטלוג אותיות ירושלים 1959

קטלוג אותיות בלט שנתרם לבלוג ע"י יגאל זורע.

הקטלוג נדפס בחורף תשי"ט (1959) בדפוס הלימודי ירושלים של מפעלי הדסה לחנוך מקצועי (האם להנרי פרידלנדר יש קשר לקטלוג זה?), ולמרות צניעותו הוא מכיל כמה מטיפוסי האות השכיחים בתקופה זו. בעמודים מסוימים ניתן לראות שרבוטים שונים של בעלי הקטלוג, עם או בלי קשר לתוכנו. סיפר לי יגאל שבעמוד של "הצבי" ניתן לראות הערות אנשי הסדריה – בק"ג ובל"י, ככה דיברו פעם על אותיות…).

  • גיל (אריק גיל) – בגודל 12 (ציצרו או פונקט?). מצורפות ספרוֹת בסגנון Old Style.
  • מאיר־ברוך (גרסא מקושטת שלא הכרתי של גופן סת"ם שאולי עיצבה פרנציסקה ברוך) בגדלים תמוהים של  8, 10,  12 (תמוהים מכיוון שלטעמי גופן זה לא עובד טוב בגדלים אלו). מצורפות ספרוֹת בסגנון Old Style.
  • סת"מ (פרנציסקה ברוך) – בגדלים 4/6, 6, 8, 10, 12, 16. לא ברור המקור העיצובי של הספרוֹת הכלולות.
  • הצבי קל (צבי האוסמן) – 6, 8, 10, 12. כולל ספרות תואמות.
  • הצבי (רגיל?) 6, 8, 10, 12, 14, 16, 24, 36. כולל ספרות תואמות.
  • פרנק־ריהל (רפאל פרנק) – 6, 7/8, 8, 10, 12, 14, 16, 20, 24, 36, 48. לא ברור המקור העיצובי של הספרוֹת הכלולות (קטלוג 1924 של בית היציקה ברתהולד בגרמניה, שהוציא את "פרנק־ריהל", אינו כולל ספרות מעוצבות כחלק מהגופן, וגם לא המאמר של רפאל פרנק משנת 1926).
  • רש"י (העתק של טיפוס אות קליגרפי שכנראה עבר עיבוד גרפי לגופן בבתי הדפוס של דניאל בומברג, משפחת שונצינו, ואברהם גרטון) – 8, 10. אינו כולל ספרות.
  • כתב – (מעצב לא ידוע) – תחת אותו שם מופיעים שני טיפוסי אות שונים –
    הראשון בגודל 14, המזכיר את גופן "כתב" הקורסיבי שבקטלוג האותיות של בית דפוס ז. גדארד את מ. אשור (לוח תרפ"ג, 1922). לא ברור המקור העיצובי של הספרוֹת הכלולות.
    השני בגודל 16 אינו מוכר (לי), והוא מזכיר את טיפוס האות הקורסיבי, אותו מלמדים לדרדקים בכיתה א'. האותיות עגולות ובעלות מראה מעט קליגרפי (של עט נובע) וסלסולים. מצורפות ספרוֹת, אך לא בטוח שהן עוצבו כחלק מן הגופן.
  • פרץ (מעצב לא ידוע) בגודל 10 (משקל "זקוף") ו-10 (משקל "נטוי") המוטה "אחורה", נגד כיוון הקריאה. האות נראית כוואריאציה לגופנים כמו פרנק־ריהל וקודמו "וילנא"/"דרוגולין", וייתכן שהוא עוצב על בסיס האותיות המרובעות שהיו שכיחות בדפוסים יהודיים באירופה, במאה ה-19. באופן טיפוסי למקור זה, האות למ"ד מציגה תורן כפוף לאחור. לא ברור המקור העיצובי של הספרוֹת הכלולות.
  • מרים (בית היציקה ברתהולד בגרמניה, כנראה) בגדלים 6, 8, 10, עם ספרוֹת תואמות.
  • אהרוני (טוביה אהרוני) בגדלים 4/6, 6, 8, 10, 12. כולל ספרוֹת תואמות וצרות (הספרוֹת מזכירות את הגופן Futura שיצא לאור בשנת 1936, וייתכן כי זה השפיע על עיצוב הגופן "אהרוני" שיצא לאור בשנת 1938).
  • אהרוני שמן (טוביה אהרוני) בגדלים 6, 8, 10, 12, 16, 24. כולל ספרוֹת תואמות וצרות (ראו הערה קודמת).
  • חיים שמן (יאן לויט / פסח סטיבן (אישטוון) עיר-שי) בגדלים 6, 8, 16, 24, 36, 48, עם ספרות תואמות.
  • חיים צר (יאן לויט / פסח סטיבן (אישטוון) עיר-שי) בגדלים 10, 12, 16, 36, 48, עם ספרות תואמות.
  • יחידות קישוט
  • ספרות בגדלים שונים מגופנים שונים.
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

9 תגובות על קטלוג אותיות ירושלים 1959

  1. פינגבאק: זמר הפלוגה ||| על הפלוגה הגנרית שלי, על הרעות והחבר'ה ועל חיי המילואים בדור ההוא | קווים ונקודות

  2. פינגבאק: אאא ועוד קישורים בנושא טיפוגרפיה ברשת בעברית | רן יניב הרטשטיין

  3. טיפוגרף מתחיל הגיב:

    מהו הפונט המופיע בדף השני לקטלוג?

  4. גיא אלדר הגיב:

    הקטלוג אינו מכיל את כל מה שמופיע ברשימה – אין כאן את גיל (ששפיצר עיצב על פי אותיות חקוקות של אריק גיל במוזיאון רוקפלר) ואין כאן את מאיר-ברוך (אכן של פרנצסקה ברוך). חסר בסריקה?

  5. פינגבאק: זמר הפלוגה ||| על הפלוגה הגנרית שלי, על הרעות והחבר'ה ועל חיי המילואים בדור ההוא | קווים ונקודות

כתיבת תגובה