שאלה טובה #001

אני מקבל המון מיילים מכל מיני אנשים ברמות שונות של נסיון עיצובי, והרבה מהמיילים האלה מכילים שאלות שכדאי ורצוי לשאול אותן (וגם לענות עליהן). אי לכך ובהתאם לזאת, החלטתי לנסות לענות על השאלות בלשכה.

AN00587129_001_l

אז הנה שאלתו של מר צבי וזו לשונה:

״בעיקרון, הדבר שהכי מפריע לי בכל העניין הזה של טיפוגרפיה, זה שאני לא באמת מצליח להבין את זה. אני לא ממש מבין את הגדולה של הפונטים הדסה, פרנקריהל, נרקיסים וקורן. אני לא מבין באמת מה רע בפונטים לספרים שמציעים הטיפוגרפים של היום. וגם ביניהם, אני לא יודע להבדיל בין האיכות של פונט 'רץ' או 'ימים ולילות' (שלפי מה שהבנתי שניהם נחשבים מוצלחים) לבין כל מיני פונטים שמציעים קטלוגים למיניהם. למעשה, אני לא יודע לזהות פונט טוב.״

ובכן, אומר זאת כך צבי – חוסר הבנתך או יותר נכון – חוסר נסיונך בתחום – יכול להיות יתרון. מורה טוב מספר את האמת, מורה חכם יצביע על הדרך שבה עליך ללכת (לכן הוא ״מורה״). במובן הזה הלשכה איננה חסרה במאמרים ומסמכים שיוכיחו את עליונותו של גופן זה או אחר. אבל השאלה האמיתית היא – מה עובד בשבילך. זו שאלה שצריך לשאול כל פעם מחדש.

בתהליך בחירת גופן אנחנו מנסים לזכור את שני הקווים המדריכים שלנו – מדיום ומסר (ואין כוונתי לרפרר למרשל מקלוהן, למרות שייתכן שזה יקרה בטעות). המדיום הוא המצע עליו מודפסים או מוקרנים או שבו חצובים המילים שאנחנו רוצים להפיץ. עם זאת, אנו רוצים להביע מסר מסוים ובאופן מסוים. יש גופנים מסוימים אותם נמצא מתאימים למסר מסוים בגודל מסוים. הבחירה בגופן היא גם בחירה במסר. אני רוצה להביע שמחה, אבל יש כל כך הרבה גוונים של שמחה. יש שמחה ילדותית, יש שמחה מנומסת, יש שמחה ממלכתית, יש שמחה צינית! הבנת המסר והמדיום מכוונים אותנו לבחירה בגופן הנכון.

אם כך, הרי שהשאלה מהו גופן טוב נסמכת על שתי עקרונות אלה. אך למען הסר ספק, אענה על שאלתך באופן יותר פרטני. על בסיס השמות של הגופנים שכתבת, אני מניח ששאלתך נוגעת לגופנים מסוג ״אות ספר״, והכוונה לגופנים המיועדים לדפוס, לקריאה ארוכה בגוש טקסט, לגודל סטנדרטי של בערך 10-12 פונקט.

לצורך כך אני ממליץ לראות את הדברים בעיניך שלך – להדפיס את הגופנים הזמינים לך, בגוש טקסט באותו גודל ועם אותו טקסט במדפסת הביתית, ולהשוות ביניהם. מי מהם אינו מושך תשומת לב לעצמו (כלומר לאותיות), ומאפשר קריאה קולחת ונעימה? בהתחלה ייתכן שהתוצאה תהיה עדיין קשה להבנה, כי זה טבע הדברים כאשר אנו מנסים להקנות לעצמנו ידע ונסיון חדש. לאחר מכן, ייתכן ש׳תדע׳ שגופן מסוים הוא הכי מתאים. ולאחר מכן, תגלה שכמעט לכל מטרה ישנו גופן מתאים. התעלם משיקולים של ״פרסטיז׳ה״ – יוקרה ופרסום. רק הקריאות (במקרה הזה), המסר, והמדיום, צריכים לעמוד לנגד עיניך.

לכן אני מסרב לומר לך מהו הגופן העברי הטוב ביותר ביקום. על מנת שתגיע לתשובה בעצמך, חזקה עליך שתשאל את עצמך את השאלה הזו כל פעם שאתה מעצב משהו חדש. או כמו שהבודהיסטים אומרים – תנסה. עבד לך? יופי. לא עבד? תמשיך לחפש (יגעת ומצאת תאמין).

בהתאם לנאמר לעיל ובהתייחס למקרה דנן – התשובה נמצאת אצלך. אבל בהקשר לשאלתך – מדוע נחשבים גופנים אלה לחשובים בטיפוגרפיה העברית, כדאי לקרוא על ההיסטוריה של הטיפוגרפיה העברית (נחש איפה). ייתכן ותמצא כי ישנה מוסכמה שחלק מן הגופנים שעוצבו במאה העשרים מהווים קפיצת מדרגה משמעותית מן הגופנים שהיו קיימים עד כה. מעצביהן ומעצבותיהן לרוב שקדו על עבודתם עשרות שנים, וכתוצאה מכך ומחיבורם למסורת הטיפוגרפית היהודית, הצליחו לעצב גופנים שהציבו רף חדש של קריאות ומקוריות, ושלא נראו כמותם מעולם. לכן אני קורא להם ״אבות המזון הטיפוגרפיים שלנו״. השפה והטיפוגרפיה הם מנשאי, מייצגי, ומעצבי התרבות הגדולים ביותר. בלעדי עבודתם של אותם מעצבים, המהפכה העברית לא היתה יעילה ומקורית כל כך. בשביל להבין את הגדולה שבגופנים אלה, עליך להתעסק איתם – לעבוד איתם באופן שוטף, ולאט לאט תוכל להבינם יותר, מה שלעיתים גם אני מתקשה בו.

בהצלחה!

ירונימוס.

page devider קו הפרדה border

תוכל גם לעיין בתשובתם של שמואל סלע ושל עודד עזר!

התמונה למעלה: Utagawa Kuniyoshi (1797-1861) The Hundred Poets Part One #70: The Monk Ryosen, 1840 – 42. Oban. [מקור]

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על שאלה טובה #001

כתיבת תגובה

