על טיפוגרפיה ואותיות דפוס מאת גדעון שטרן

זהו ספר (או חוברת) שלישי בסדרת ספרי טיפוגרפיה וקליגרפיה ״ברקת״ בהוצאת אבן חושן. החוברת עוצבה בידי גדעון שטרן ז״ל ויצאה לאור בשנת 2004 כנראה, לרגל תערוכה של דברי דפוס בעיצובו, באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ירושלים.

הלשכה רוצה להודות לגיא אלדר שסרק את החוברת. כל הכבוד!

החוברת הזאת היא עיבוד של הרצאה שהשמעתי באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בשנת 1998.

מטרת ההרצאה היתה לעורר עניין בטיפוגרפיה ובאות העברית אצל אנשים שמעולם לא שמעו על הנושא או לא היו ערים לו. ידידים המליצו לי לעבד את נוסח ההרצאה ולהוציאה לאור כחוברת, צירוף דוגמאות של סוגי אותיות.

החוברת איננה ספר לימוד ואף לא מבוא לטיפוגרפיה. היא מעין פיתיון לקוראים שנועד לפקוח את עיניהם להיבטי העיצוב של הספר המודפס בכלל ושל האות המודפסת בפרט, ואולי אף לעורר בהם את הרצון להרחיב את ידיעותיהם בנושא. הביבליוגרפיה התמציתית שבסוף החוברת עשויה לפתוח פתח לקריאה נוספת.

גדעון שטרן, פועל או אמן דפוס. נולד באאכן שבגרמניה ב־14 לאפריל 1918 ונפטר בירושלים ב־3 לינואר, 2011. בשנת 1947 נקלט כמדריך בבית הספר המקצועי למלאכת הדפוס ״הדסה״ (״דפוס לימודי״) שהוקם בירושלים שנתיים קודם לכן, שם עבד עד לסגירתו בשנת 1972 (וגם תחת ניהולו של הנרי פרידלנדר שעלה לארץ בשנת 1952). לאחר מכן מצא עבודה בדפוס של האקדמיה למדעים בירושלים, שם היה אחראי לעיצוב ולהפקה של עשרות ספרים וחוברות. שטרן עבד בדפוס עד גיל 85, ופרש בשנת 2003. שלא כרבים הנופלים ממנו בהשלכתם ובידע המקצועי שלהם, שטרן לא התייחס לעצמו כאל ״מעצב״, אלא כאל פועל דפוס בהכשרתו. לצערי אין הרבה מידע אודותיו אונליין, ותוכלו לקרוא (באתר אבן חושן) את הראיון עמו מאת שירלי אגוזי בעיתון ״הארץ״ בשנת 2006, שממנו ציטטתי.

כאן בלשכה ניתן למצוא כמה ראיונות וכתבות חשובים שערך גדעון שטרן עם ועל אושיות הטיפוגרפיה העברית במסגרת עלון ״אגודת ידיעות ידידי הספר״ (ששטרן הפיק), כגון: פרנציסקה ברוך, פרד פאוקר, אליהו קורן, וגם הנרי פרידלנדר (והנה עוד אחד).

הספר היה אחד מן המקורות הבודדים על טיפוגרפיה עברית שפורסמו בתחילת המאה ה-21, ומאז אזל מהמלאי. אני חושב שהוא מסכם בצורה טובה מאוד את נושא הטיפוגרפיה והטיפוגרפיה העברית למתחילים, ויש בו כמה הפתעות ששווה להתעכב עליהן.

הורדת הקובץ:
קליק ימני על התמונה / קישור ואז save link as

DOWNLOAD BUTTON tiny

ראשי פרקים ותמונות:

  • על טיפוגרפיה ואותיות דפוס
  • על סידור אותיות (וטכניקות דפוס)
  • על אמנות עיצוב האותיות – הטיפוגרפיה – סקירה היסטורית של כתבים וגופנים עבריים:
    • כתב יד ספרדי מהמאה ה־10
    • כתב יד ספרדי מהמאה ה־13
    • אותיות ״שונצינו״ עם ניקוד – 1488
    • אותיות דפוס ספרדיות (לה בה) – 1565
    • אותיות עבריות בסגנון דידו, 1780 (ואותיות לטיניות של בודוני)
    • אותיות דפוס עבריות מהסוג המקובל במאה ה־19
    • אותיות פראנק-ריהל בגדלים שונים (ואותיות צ׳לטנהם להשוואה)
  • אותיות ספר (פרנק ריהל)
    • האות ״המתוקנת״ של אגודת המורים משנת 1920 לערך
  • אותיות ספר אחרות
    • דרוגולין
    • דוד
      • דוד שמן
      • דוד נוטה ונוטה שמן
    • הדסה
    • נרקיס ונרקיסים
    • אותיות אחרות מידי צבי נרקיס
      • נרקיס בלוק
      • נרקיס תם
      • נרקיס חדש
      • נרקיסים שמן
      • נרקיסים
    • קורן
    • שוקן-ברוך
  • אותיות הבלטה ופרסומת
    • אותיות להדגשה
      • מרים
      • פרנק ריהל שמן
    • אותיות פרסומת
      • חיים ואהרוני
      • אותיות Beton להשוואה עם אהרוני
      • הצבי
        • הצבי דק ורגיל
        • הצבי חלול
      • סת״ם
        • סת״ם רגיל
        • רמב״ם
        • רחל
  • הטיפוגרפיה והמחשב
    • אותיות סלע (שמואל סלע)
    • דגימות של אותיות:
      • דרוגולין
      • מרגלית
      • פרנק-ריהל
      • סת״ם
      • רש״י
      • חיים
      • אהרוני עבה ודק
      • מאיר־ברוך
      • שוקן־ברוך
      • דוד זקוף ונוטה
      • קורן רגיל ודק
      • הדסה רגיל ועבה
      • גיל
      • גנוזות
      • הצבי עבה ודק
  • אותיות לטיניות
    • Times New Roman
    • Palatino
    • Romain du Roi
  • ביבליוגרפיה
  • אחרית דבר

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s